loading...
اینترنت وشبکه
siros ramezani بازدید : 28 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)


ISP چيست؟

ISP  شرکتي است که از طريق آن به اينترنت، Email و ساير خدمات دست پيدا مي کنيد. کامپيوتر مرکزي که در ISP قرار دارد Server ناميده مي شود. اين کامپيوتر بزرگ براي ساير کامپيوترها اطلاعات تهيه مي کند.
شما کامپيوتري را در خانه يا محل کار در اختيار داريد و اين کامپيوتر با مودم به فراهم کننده خدمات اينترنت يا ISP متصل مي شود. در ضمن مودم وسيله اي است که از طريق آن به اينترنت متصل مي شويد.
ميليونها عدد کامپيوتر به ISP متصل هستند و اين کامپيوترها يا مربوط به شرکت هاي تجاري هستند يا مربوط به افراد شخصي مي شوند. در اين جا بايد اين مسئله را ذکر کرد که اينترنت هيچ گونه مرکز کنترلي ندارد.

siros ramezani بازدید : 20 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

 

اینترنت چیست؟
اينترنت نام شبکه اي است که در آن ميليونها کامپيوتر از سراسر جهان به هم متصل شده اند. اين کامپيوترها يا براي شرکت هاي بزرگ مي باشند که فقط برنامه نویسان می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند يا اينکه از کامپيوترهايي هستند که در خانه مورد استفاده قرار مي گيرند. از اينترنت براي ارتباط و ارسال اطلاعات در شکل هاي مختلف استفاده مي شود.با استفاده از ایمیل( Email) مي توانيد نامه ها و انواع مختلف فايل ها را به اشخاص ديگري بفرستيد.

معرفی مرورگرها
اشخاصی که از اينترنت استفاده می کنند با استفاده از نرم افزارهایی معروف به "مرورگرهای وب " از اطلاعاتی که بر روی اینتر نت قرار دارند استفاده می کنند.

تعدادی از معروف ترین مرورگرهای موجود عبارتند از :

• Internet Explorer (اینترنت اکسپلورر)
• Mozilla(موزیلا)
• Firefox (فایرفاکس)
• Opera(اپرا)

Isp (مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی )چیست ؟
یک ISP و یا Internet Service Provider ، شرکتی است که دسترسی به اینترنت و بقیه سرویس های وب را امکان پذیر می کند. مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت علاوه بر نگهداری و پشتیبانی از یک خط مستقیم به اینترنت ، فعالیت های گوناگون دیگری نظیر نگهداری و پشتیبانی از سرویس دهندگان وب را نیز انجام می دهند .این مراکز با ارائه نرم افزارهای لازم ( در صورت ضرورت ، یک رمز عبور حفاظت شده و یک شماره تلفن برای تماس با شبکه ، امکان استفاده از اینترنت و مبادله نامه های الکترونیکی را در اختیار اشخاص قرار می دهند .بعضی از مراکز ISP خدمات اضافه دیگری را نیز ارائه می کنند . مراکز ISP دارای ابعاد و اندازه های متفاوتی می باشند . برخی از آنان توسط افراد کمی اداره می شوند و تعدادی دیگر شرکت هائی بزرگ هستند که خدمات گوناگونی را در اختیار اشخاص قرار می دهند . مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت دارای محدوده عملیاتی متفاوتی نیز می باشند . مثلا” بعضی از آنان خدمات خود را صرفا” در سطح یک شهرستان ارائه داده و بعضی دیگر دارای قابلیت های منطقه ای و حتی بین المللی می باشند .

برای مشاهده صفحات اینترنت احتیاج به برنامه مخصوصی دارید که در ویندوز به آن internet explorer (اینترنت اکسپلورر) می گویند.

این برنامه از روش های زیر قابل اجرا است



هر صفحه ای که در فضای اینترنت مشاهده می کنید دارای یک آدرس مخصوص به خود است که برای باز کردن هر صفحه به آدرس آن احتیاج داریم،آدرس های اینترنتی چیزی شبیه به عبارت روبرو است: http://www.yahoo.com

می توانید در قسمت نشان داده شده آدرس را وارد کنید


و در آخر کلید enter را فشار دهید ویا دکمه  را کلیک کنید

برای مشاهده صفحات اینترنت احتیاج به برنامه مخصوصی دارید که در ویندوز به آن internet explorer (اینترنت اکسپلورر) می گویند.

معرفی گوگل و یاهو
می توان موضوعات دلخواه را با استفاده از بعضی سایت ها مانندyahoo و google از طریق اینترنت دریافت کرد .شما می توانید واژه یا عبارت دلخواهتان را وارد کنید تا سایت هایی که آن کلمه را دارند به شما نشان دهد.شما با دوبار کلیک بر روی آنها می توانید آنها را باز کنید.

روش کار به این صورت است:
1-آدرس سایت google را وارد می کنیم.
2-در صفحه باز شده کلمه موردنظر را وارد می کنیم و enter می کنیم. 
siros ramezani بازدید : 22 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
نکته مهم : قبل از جابجایی اطلاعات دقت داشته باشید که برای حفظ امنیت اطلاعات شما ، حتما برای یوزرها پسوردبزارید در غیر اینصورت زمان جابجایی اطلاعات از شما پسورد می خواهد و یا نمی توانید اطلاعات به اشتراک گذاشته شده را ببینید .

 

...............................................................................................................................................................
تا به حال شده از اطلاعات یک سیستم دیگه خوشتون بیاد و بخواهید اطلاعاتشو جابجا کنید ؟همیشه احتیاج نیست که هارد سیستمو باز کنیدو با کلی استرس از ، از دست دادن اطلاعات یا خراب شدن هارد آن را وصل کنید به سیستم جدید و جابجایی اطلاعات را انجام بدهید. این کار را به راحتی می توانید با شبکه کردن دو کامپیوتر انجام دهید. در زیر نحوه انجام این کار را به صورت کاملا تصویری به شما آموزش خواهم داد

برای انجام اینکار:

1- احتیاج به پورت LAN دارید که در همه مادربردهای جدید هست

2- به یک کابل کراس به اندازه فاصله دو سیستم از هم (هر چه Category بالاتر باشد سرعت بیشتر خواهد شد)

بسیار خوب بیایید آموزش شبکه کردن دو کامپیوتر در ویندوز 7 با هم شروع کنیم .

در مرحله اول ، هر دو کامپیوتر باید دارای Workgroup یکسانی باشند. برای یکسان کردن آنها روی Computer کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید ویزارد System باز می شود پائین صفحه سمت راست همانند تصویر زیر گزینه Change settings را زده ،




و از صفحه ای که باز می شود بر روی گزینه Change کلیک کرده و در ویزارد باز شده ،اسمی را برای Workgroup هر دو کامپیوتر وارد نمایید. حتما دقت نمایید که Computer Name های هر دو کامپیوتر باید متفاوت باشد و تنها Workgroupها هستند که یکسان اند.

 

بعد از یکی کردن Workgroupها سیستم را ریست کرده و کابل کراس را وصل کنید از تصویر زیر کمک بگیرید.


تصویر Lan را در تصویر زیر می بینید. کابل کراس را باید پشت کیس به تصویر مشخص شده وصل کنید.



شروع آموزش به اشتراک گذاشتن فایل ها
1. روی درایو مورد نظر کلیک کرده گزینه Share With و از نوار باز شده گزینه Advanced sharing را بزنید .

8
2. در تب Sharing گزینه Advanced sharing را زده و در صفحه ای که باز می شود تیک گزینه Share this folder را بزنید سپس روی OK کلیک کنید. محتویات داخل درایو E به اشتراک گذاشته می شود .(برای فولدرها و فایل های مورد نظر هم به همین ترتیب می باشد )

حال بر روی Network بر روی دسکتاپ کلیک کرده ، صفحه ای باز می شود که کامپیوتر مورد نظر را همانند تصویر زیر نشان می دهد.

کافیست بر روی اسم کامپیوتر مورد نظر کلیک کرده تا فایل ها و فولدرهای به اشتراک گذاشته شده در آن نمایش داده شود .

بسیار خوب هر فایلی که می خواهید می توانید بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Copy را بزنید و در یکی از درایوهای خود آن را Paste کنید


مهم :حتما می دانید برای شبکه کردن بیش از دو کامپیوتر احتیاج به سخت افزارهای دیگری مثل سیستم ارتباط مرکزی یا HUB می باشد. نحوه چیده شدن رشته های کابل شبکه برای اتصال به HUB و شبکه کردن بیش از دو کامپیوتر متفاوت می باشد.
پس از خرید این وسایل حالا باید شما کارتهای شبکه را روی سیستم ها نصب کنید. این کارت ها معمولأ با استفاده از درایورهای خودشان به راحتی نصب می شوند.

siros ramezani بازدید : 31 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

آموزش شبکه کردن دو کامپیوتر با کابل کراس در ویندوز xp

شبکه کردن دو کامپیوتر

 

در نگاه اول شبکه کردن ۲ کامپیوتر چه پی سی باشه چه لب تاب کار سختی به نظر می رسه اما در واقع چند دقیقه کار راحت است. برای این کار ۲ تا کامپیوتر روشن احتیاج دارید که مجهز به کارت شبکه باشند و یک کابل نتورک معمولی باشد. تنظیمات اولیه برای هر کدام از سیستم ها :سیستم شماره ۱ – سیستم شماره ۲ برای آموزش بهتر نامگذاری میکنم.

گام اول

در هر ۲ سیستم از My Computer / Propertise تب Computer Name را انتخاب کنید. حال اسم سیستم شماره ۱ و ۲ را به طوری انتخاب کنید که با هم فرق داشته باشد. مثلا اسم سیستم اول را ITradar1 و اسم سیستم دوم را ITradar2 قرار دهید

نکته : حواستون باشه اسم ۲ کامپیوتر باید فرق داشته باشه !!

شبکه کردن دو کامپیوتر

 

گام دوم

حالا توی همون قسمت کلید Change را بزنید تا بتوانید اسم Workgroup هر سیستم را هم تغییر دهید. این بار اسم workgroup ها را مثل هم قرار دهید. مثلا ITradar

بازم تاکید می کنم اسم workgroup ها باید دقیقا مثل هم باشند. خوب حالا Ok کنید و از این قسمت خارج شوید. هر ۲ سیستم درخواست Restart می کنند پس اجازه دهید سیستم ها ریست شود و مجددا راه اندازی شود.

 

 

گام سوم

حال سراغ شناسایی و آی پی دستگاه ها می رویم برای این کار آدرس زیر را دنبال کنید : 

  • Control Panel / Networks Conections
  • حال بر روی Conection نتورک خود راست کلیک کنید و Propertise را انتخاب کنید.
  • توجه کنید که اگر کانکشن نتورک ندارید از طریق Add New Conection اقدام به ساخت کنید.
  • حال در پنجره باز شده Internet Protocol TCP/IP را انتخاب کنید و گزینه Propertise را بزنید. مانند شکل :

شبکه کردن دو کامپیوتر

این کار را در هر ۲ کامپیوتر انجام دهید. در پنجره باز شده شما باید آی پی های مشخص شده را برای هر سیستم وارد کنید پس قسمت Use The Following Ip Adress را فعال کنید :

سیستم شماره ۱ :

Ip Adress : 192.168.0.1
Subnet Mask : 255.255.255.0
Default Gateway : این گزینه برای سیستم اول باید خالی باشد.
حال در قسمت پایین Dns Server ها را تکمیل می کنیم :
Perefered Dns Server : 192.9.9.3
Alternate Dns Server : این قسمت هم خالی قرار دهید.

 

شبکه کردن دو کامپیوتر

 

سیستم شماره ۲ :

Ip Adress : 192.168.0.2
Subnet Mask : 255.255.255.0
Default Gateway : 192.168.0.1
در قسمت Dns Server هم به این صورت :
Perefered Dns Server : 192.9.9.3
Alternate Dns Server : این قسمت هم خالی قرار دهید.

خوب کار شناسایی و نتورک کردن تمام شد حالا باید به پوشه ها و فایل های خود قابلیت Share را بدهید تا در نتورک شما مشترک شود برای این کار به این صورت عمل کنید :

 

گام چهارم

در یک درایو یک New Folder ایجاد کنید. بر روی آن راست کلیک کرده و سپس از تب Sharing گزینه های Share This Folder On The Network و Allow Network Users To Change My Files را فعال کنید و سپس Ok و بیرون بیایید. با این کار یک پوشه ایجاد کرده اید که بین ۲ کامپیوتر مشترک است و فایل هایی که درون آن باشد در هر دو کامپیوتر قرار می گیرد مانند شکل :

در انتها در سیستم شماره ۲ برای شناسایی و خواندن سیستم شماره ۱ دستور زیر را در Start / Run وارد کنید مانند شکل :

شبکه کردن دو کامپیوتر

این نکته را به یاد داشته باشید در ویندوز ویستا برای دستیابی به قسمت Run کلید های ترکیبی :
Win + R را بزنید.

siros ramezani بازدید : 17 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
::
 
:: آموزش شبکه کردن  

آموزش تصویری شبکه کردن ۲ کامپیوتر با استفاده از کابل Ethernet و ویندوز XP

راه بسیار ساده ای برای وصل کردن ۲ کامپیوتر با هم و شبکه کردن این دو کامپیوتر وجود دارد.که در این مقاله ما با استفاده از Ethernet cable و XP Windows این عملیات را انجام می دهیم.
پس وسایل لازم :
۱- دو عدد کامپیوتر به همراه کارت شبکه
۲- کابل شبکه (حداکثر تا ۱۰۰ متر درازا)
ابتدا network configuration wizard را بر روی هر کدام از کامپیوترها را اجرا کنید.برای این کار به Start->Control Panel->Network connection بروید و برروی Set up home or small office network کلیک کنید.

آموزش تصویری شبکه کردن 2 کامپیوتر با استفاده از کابل Ethernet و ویندوز

 

 

آموزش تصویری شبکه کردن ۲ کامپیوتر با استفاده از کابل Ethernet و ویندوز

Next را در مرحله زیر بزنید .

شبکه کردن این دو کامپیوتر

شبکه کردن این دو کامپیوتر

دوباره next بزنید

آموزش تصویری شبکه کردن 2 کامپیوتر با استفاده از کابل Ethernet و ویندوز

آموزش تصویری شبکه کردن ۲ کامپیوتر با استفاده از کابل Ethernet و ویندوز

تیک عبارت Ignore disconnected network hardware را بزنید و next را بزنید .

دو عدد کامپیوتر به همراه کارت شبکه ۲- کابل شبکه (حداکثر تا ۱۰۰ متر درازا)

دو عدد کامپیوتر به همراه کارت شبکه ۲- کابل شبکه (حداکثر تا ۱۰۰ متر درازا)

در منوی Select connection method برای ارتباط ۲ کامپیوتر عبارت دوم یعنی his computer connects to the Internet through a residential gateway or through another computer on my network را بزنید.

منوی Select connection method برای ارتباط 2 کامپیوتر عبارت دوم یعنی his computer connects to the Internet through a residential gateway or through another comp

منوی Select connection method برای ارتباط ۲ کامپیوتر عبارت دوم یعنی his computer connects to the Internet through a residential gateway or through another comp

در مرحله ی بعد در فیلد computer description هر عبارتی را خواستید وارد کنید و نام کامپیوتر را هم بزنید و next را بزنید
workgroup name را وارد کنید.

computer description

computer description

در مرحله ی بعد شما مشخص می کنید که می خواهید فایل به اشتراک بگذارید یا نه،سپس next را بزنید.

IP addresses بر روی کامپیوتر ها تنظیم کنید.به Start-Control panel-Network

IP addresses بر روی کامپیوتر ها تنظیم کنید.به Start->Control panel->Network

Click next

Use the following IP address را انتخاب و IP address و Subnet mask

Use the following IP address را انتخاب و IP address و Subnet mask

در این مرحله گزینه ی Just finish the wizard. را انتخاب و next را بزنید.

وصل ۲ کامپیوتر با کابل شبکه هست.کابل شبکه را به پورت LAN هر کارت شبکه

وصل ۲ کامپیوتر با کابل شبکه هست.کابل شبکه را به پورت LAN هر کارت شبکه

Click Finish و اگر لازم بود سیستم را ریست کنید.

IP address در هر کامپیوتر یکسان

IP address در هر کامپیوتر یکسان

خب در این مرحله شما باید IP addresses بر روی کامپیوتر ها تنظیم کنید.به Start->Control panel->Network connection و بر روی ocal area Connection کلیک راست کنید ،از منوی باز شده Properties را انتخاب کنید.در صفحه ی باز شده عبارت Internet protocol (TPC/IP) را پیدا کنید و بر روی آن ۱ بار کلیک کنید سپس گزینه ی Properties را انتخاب کنید.

آموزش تصویری شبکه کردن ۲ کامپیوتر با استفاده از کابل Ethernet و ویندوز XP

آموزش تصویری شبکه کردن ۲ کامپیوتر با استفاده از کابل Ethernet و ویندوز XP

در این مرحله باید box مورد نظر ما یعنی Use the following IP address را انتخاب و IP address و Subnet mask را بر اساس شکل زیر پر کنید.توجه شود که Ip address به صورت پیش فرض می تواند ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱ و Subnet Mask 255.255.255.0 باشد.مطمئن شوید که بخش چهارم IP address در هر کامپیوتر یکسان نباشد.دراین مثال می توانید برای کامپیوتر اول first computer’s IP: 192.168.0.1 و بریا کامپیوتر دوم second computer’s 192.168.0.2 را بگذارید.سپس ok را بزنید.

دو عدد کامپیوتر به همراه کارت شبکه ۲- کابل شبکه (حداکثر تا ۱۰۰ متر درازا)

دو عدد کامپیوتر به همراه کارت شبکه ۲- کابل شبکه (حداکثر تا ۱۰۰ متر درازا)

کابل شبکه را به پورت LAN هر کارت شبکه در 2 کامپیوتر وصل کنید.

کابل شبکه را به پورت LAN هر کارت شبکه در ۲ کامپیوتر وصل کنید.

حال ۲ کامپیوتر به هم وصل هستند.
در این مرحله ما نیاز به وصل ۲ کامپیوتر با کابل شبکه هست.کابل شبکه را به پورت LAN هر کارت شبکه در ۲ کامپیوتر وصل کنید.

آموزش تصویری شبکه کردن 2 کامپیوتر با استفاده از کابل Ethernet و ویندوز XP

آموزش تصویری شبکه کردن ۲ کامپیوتر با استفاده از کابل Ethernet و ویندوز XP

۲ کامپیوتر را رسیت کنید و حالا به هم وصل هستند.
این نکته نیز خالی از لطف نیست که تنظیمات ip و reset کردن کامپیوترها در بعضی موارد به صورت اتوماتیک توسط ویندوز xp تنظیم می شود.

siros ramezani بازدید : 19 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
ملزومات نرم افزاری اصلی برای عضویت یک سیستم در شبکه عبارتند از :

1-سیستم عامل یا Operating System
2-درایور کارت شبکه (دقت کنید درایور نه خود ارت شبکه)
3-نام برای کامپیوتر
4-آدرس IP و MAC برای کامپیوتر
5-انتخاب یک نوع و نام برای شبکه
6-نام کاربری یا User
7-برخی تنظیمات اضافی خاص که معمولا در سیستم عامل انجام می شوند.

 


حال این موارد را یک به یک بررسی می کنیم.
1-سیستم عامل یا Operating System

همانگونه که می دانیم مبحث اصلی ما در اینجا سیستم عامل ویندوز XP Professional است. اینجاست که یک سوال پیش می آید : چرا ویندوز XP Professional را استفاده کنیم و چرا از نسخه Home Edition آن بهره نگیریم. برای ما که در ایران هستیم و همه چیز مفت و مجانی، مسلم است که دوست داریم گزینه بهتر را استفاده کنیم. اما فرض کنید قانون نرم افزار در ایران هم اجباری شود (به WTO بپیوندیم) یا در کشور دیگری باشیم و یا اصلا بخواهیم از ویندوز Home Ed که سبک تر است استفاده کنیم (به شرطی که تمام نیازهای ما را پاسخگو باشد). پس در اینجا مقایسه ای مختصر بین این دو ویرایش ویندوز ارایه می کنیم :

1-در نسخه Home، روی فایل ها و پرینترها برگه Security نداریم حتی اگر درایو ما NTFS باشد. البته درایوهای NTFS نشان داده شده و ساپورت می شوند. (بعدا به تفصیل در مورد خاصیت های فراوان برگه Security سخن خواهیم راند)
2-نسخه Home Ed قابلیت عضویت در یک شبکه Domain را ندارد و فقط در شبکه های WorkGroup استفاده می شود. (در این مورد نیز بعدا توضیح خواهیم داد اما گمان می کنم عزیزان تا حدودی فرق بین این دو نوع شبکه را بدانند.
3-در نسخه Home Ed گزینه Use Simple File Sharing نداریم. جای آن در Tools، Folder Options، View است. (بعدا در مورد مزایای مهم این گزینه صحبت خواهیم کرد)
4-نسخه Home از پارتیشن بندی Dynamic یا پویا پشتیبانی نمی کند و فقط پارتیشن بندی عادی یا Basic را قبول می کند و می شناسد.
5-برنامه Internet Information Services یا IIS را که به همراه خود ویندوز ارایه می شود و برای تبدیل کامپیوتر به وب سرور استفاده می گردد فقط در نسخه XP Professional داریم (البته فقط برای یک سایت) و در Home Ed اصلا وجود ندارد. (در مورد IIS در بحث ویندوز سرور توضیحات مبسوطی ارایه خواهد شد)
6-ویندوز روش های مختلفی برای نصب دارد. فعلا در همین حد بدانید که دو تا از این روش ها که یکی نصب از طریق یک سرور در شبکه است و با نام Remote Installation Service یا RIS شناخته می شود و دیگری نیز روش Sysprep می باشد، در ویندوز Home Ed ساپورت نمی شود.
7-در ویندوز Home، قابلیت کدگذاری فایل ها و شاخه ها که از طریق کلیک راست روی فایل یا شاخه و گرفتن Properties و سپس Advanced و سپس Encrypt است وجود ندارد.
8-خاصیت Remote Desktop که برای اتصال به یک سیستم در شبکه از طریق سیستم دیگر کاربرد دارد، مختص ویندوز XP Professional است (گرچه می توان به روش هایی آن را در Home Ed نیز پیاده سازی کرد)
9-ویندوز XP Professional از دو پردازنده (CPU) می تواند پشتیبانی و استفاده کند اما نسخه Home فقط از یک پردازنده
10-تعیین محدودیت برای دسترسی در سطوح فایل ها فقط در ویندوز XP Professional گنجانده شده و برای Home Ed در سطح شاخه است.
11-امکانات مختلفی تحت عنوان IntelliMirror در ویندوز XP Professional وجود دارند که یکی از آنها همان نصب RIS است و شامل موارد دیگری چون نصب نرم افزارها به صورت متمرکز، تنظیمات کاربری پیشرفته و ... هستند که هیچکدام در نسخه Home وجود ندارند.
12-ویندوز XP Professional می تواند با یکبار نصب زبان های مختلفی را نصب و استفاده کند اما هر لوح فشرده Home Ed فقط برای یک زبان خاص ارایه می گردد.
13-خاصیت های زیر که همگی مرتبط با شبکه هستند در ویندوز نسخه Home وجود ندارند :
-IPSec
-SNMP
-Simple TCP/IP Services
-SAP Agent
-Client Service for Netware
-Network Monitor

عجله نکنید. به همه این موارد خواهیم رسید


14- از تمامی ویندوزهای قبلی مایکروسافت می توان به ویندوز XP Professional ارتقا داد اما ارتقا از ویندوز 95، NT 4.0 و 2000 Professional به ویندوز Home Ed امکان پذیر نیست.

دقت داشته باشید موارد دیگری هم به عنوان تفاوت های این دو نسخه شناخته می شوند که بعضا صحیح نیست. مثلا می گویند ویندوز Home از Fax ساپورت نمی کند و برنامه های مربوطه را ندارد. این اشتباه است زیرا این مشکل در حالت نصب پیش فرض وجود دارد و شما می توانید امکانات مربوط به Fax را از روی دیسک نصب ویندوز Home نصب نمایید. البته موارد دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد که من در اینجا جا انداخته باشم.

Network

siros ramezani بازدید : 17 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

شبکه های کامپيوتری

 يک شبکه شامل مجموعه ای از دستگاهها ( کامپيوتر ، چاپگر و ... ) بوده که با استفاده از يک روش ارتباطی ( کابل ، امواج راديوئی ، ماهواره ) و به منظور اشتراک منابع فيزيکی ( چاپگر) و اشتراک منابع منطقی ( فايل )  به يکديگر متصل می گردند. شبکه ها می توانند با يکديگر نيز مرتبط شده و شامل زير شبکه هائی باشند.

تفسيم بندی شبکه ها 
.شبکه های کامپيوتری را بر اساس مولفه های متفاوتی تقسيم بندی می نمايند. در ادامه به برخی از متداولترين تقسيم بندی های موجود اشاره می گردد .

 تقسيم بندی بر اساس نوع وظايف
کامپيوترهای موجود در شبکه را با توجه به نوع وظايف مربوطه به دو گروه عمده : سرويس دهندگان (Servers) و يا سرويس گيرندگان (Clients) تقسيم می نمايند. کامپيوترهائی در شبکه که برای ساير کامپيوترها سرويس ها و خدماتی را ارائه می نمايند ، سرويس دهنده  ناميده می گردند. کامپيوترهائی که از خدمات و سرويس های ارائه شده توسط سرويس دهندگان استفاده می کنند ، سرويس گيرنده ناميده می شوند .  در شبکه های Client-Server ، يک کامپيوتر در شبکه نمی تواند هم به عنوان سرويس دهنده و هم به عنوان سرويس گيرنده ، ايفای وظيفه نمايد.

در شبکه های Peer-To-Peer ، يک کامپيوتر می تواند هم بصورت سرويس دهنده و هم بصورت سرويس گيرنده ايفای وظيفه نمايد.

يک شبکه LAN  در ساده ترين حالت از اجزای زير تشکيل شده است :

  • دو کامپيوتر شخصی . يک شبکه می تواند شامل چند صد کامپيوتر باشد. حداقل يکی از کامپيوترها می بايست به عنوان سرويس دهنده مشخص گردد. ( در صورتی که شبکه از نوع Client-Server باشد ). سرويس دهنده، کامپيوتری است که هسته اساسی سيستم عامل  بر روی آن نصب خواهد شد.

  • يک عدد کارت شبکه (NIC) برای هر دستگاه. کارت شبکه نظير کارت هائی است که برای مودم و صدا در کامپيوتر استفاده می گردد.  کارت شبکه مسئول دريافت ، انتقال ، سازماندهی و ذخيره سازی موقت اطلاعات در طول شبکه است . به منظور انجام وظايف فوق کارت های شبکه دارای پردازنده ، حافظه و گذرگاه اختصاصی خود هستند.

تقسيم بندی بر اساس توپولوژی 
 الگوی هندسی استفاده شده جهت اتصال کامپيوترها ، توپولوژی ناميده می شود. توپولوژی انتخاب شده برای پياده سازی شبکه ها، عاملی مهم در جهت کشف و برطرف نمودن خطاء در شبکه خواهد بود. انتخاب يک توپولوژی خاص نمی تواند بدون ارتباط با محيط انتقال و روش های استفاده از خط مطرح گردد. نوع توپولوژی انتخابی جهت اتصال کامپيوترها به يکديگر ، مستقيما" بر نوع محيط انتقال و روش های استفاده از خط تاثير می گذارد. با توجه به تاثير مستقيم توپولوژی انتخابی در نوع کابل کشی و هزينه های مربوط به  آن ، می بايست با دقت و تامل به انتخاب توپولوژی يک شبکه همت گماشت . عوامل مختلفی جهت انتخاب يک توپولوژی بهينه مطرح می شود. مهمترين اين عوامل بشرح ذيل است :

هزينه . هر نوع محيط انتقال که برای شبکه LAN انتخاب گردد، در نهايت می بايست عمليات نصب شبکه در يک ساختمان پياده سازی گردد. عمليات فوق فرآيندی طولانی جهت نصب کانال های مربوطه به کابل ها و محل عبور کابل ها در ساختمان است . در حالت ايده آل کابل کشی و  ايجاد کانال های مربوطه می بايست قبل از تصرف و بکارگيری ساختمان انجام گرفته باشد. بهرحال می بايست هزينه نصب شبکه بهينه گردد.

- انعطاف پذيری . يکی از مزايای شبکه های LAN ، توانائی پردازش داده ها و گستردگی و توزيع گره ها در يک محيط است . بدين ترتيب توان محاسباتی سيستم و منابع موجود در اختيار تمام استفاده کنندگان قرار خواهد گرفت . در ادارات همه چيز تغيير خواهد کرد.( لوازم اداری،  اتاقها و ... ) . توپولوژی انتخابی می بايست بسادگی امکان تغيير پيکربندی در شبکه را فراهم نمايد. مثلا" ايستگاهی را از نقطه ای به نقطه ديگر انتقال و يا قادر به ايجاد يک ايستگاه جديد در شبکه باشيم .

سه نوع توپولوژی رايج در شبکه های LAN استفاده می گردد :

  • BUS

  • STAR

  • RING

توپولوژی BUS 
 يکی از رايجترين توپولوژی ها برای پياده سازی شبکه های LAN است . در مدل فوق از يک کابل به عنوان ستون فقرات اصلی در شبکه استفاده شده و تمام کامپيوترهای موجود در شبکه ( سرويس دهنده ، سرويس گيرنده ) به آن متصل می گردند.

مزايای توپولوژی BUS

  •  کم بودن طول کابل . بدليل استفاده از يک خط انتقال جهت اتصال تمام کامپيوترها ، در توپولوژی فوق از کابل کمی استفاده می شود.موضوع فوق باعث پايين آمدن هزينه نصب و ايجاد تسهيلات لازم در جهت پشتيبانی شبکه خواهد بود.

  • ساختار ساده . توپولوژی BUS دارای يک ساختار ساده است . در مدل فوق صرفا" از يک کابل برای انتقال اطلاعات استفاده می شود.

  • توسعه آسان . يک کامپيوتر جديد را می توان براحتی در نقطه ای از شبکه اضافه کرد. در صورت اضافه شدن ايستگاههای بيشتر در يک سگمنت ، می توان از تقويت کننده هائی به نام Repeater استفاده کرد.

معايب توپولوژی BUS

  •  مشکل بودن عيب يابی . با اينکه سادگی موجود در تويولوژی BUS امکان بروز اشتباه را کاهش می دهند، ولی در صورت بروز خطاء کشف آن ساده نخواهد بود. در شبکه هائی که از توپولوژی فوق استفاده می نمايند ، کنترل شبکه در هر گره دارای مرکزيت نبوده و در صورت بروز خطاء می بايست نقاط زيادی به منظور تشخيص خطاء بازديد و بررسی گردند.

  •  ايزوله کردن خطاء مشکل است . در صورتی که يک کامپيوتر در توپولوژی فوق دچار مشکل گردد ، می بايست کامپيوتر را در محلی که به شبکه متصل است رفع عيب نمود. در موارد خاص می توان يک گره را از شبکه جدا کرد. در حالتيکه اشکال در محيط انتقال باشد ، تمام يک سگمنت می بايست از شبکه خارج گردد.

  • ماهيت تکرارکننده ها . در موارديکه برای توسعه شبکه از تکرارکننده ها استفاده می گردد، ممکن است در ساختار شبکه تغييراتی نيز داده شود. موضوع فوق مستلزم بکارگيری کابل بيشتر و اضافه نمودن اتصالات مخصوص شبکه است .

توپولوژی STAR 
 در اين نوع توپولوژی همانگونه که از نام آن مشخص است ، از مدلی شبيه "ستاره" استفاده می گردد. در اين مدل تمام کامپيوترهای موجود در شبکه معمولا" به يک دستگاه خاص  با نام " هاب " متصل خواهند شد.

مزايای توپولوژی STAR

  • سادگی سرويس شبکه . توپولوژی STAR شامل تعدادی از نقاط اتصالی در يک نقطه مرکزی است . ويژگی فوق تغيير در ساختار و سرويس  شبکه را آسان می نمايد.

  • در هر اتصال يکدستگاه . نقاط اتصالی در شبکه ذاتا" مستعد اشکال هستند. در توپولوژی STAR  اشکال در يک اتصال ، باعث خروج آن خط  از شبکه و سرويس و اشکال زدائی خط مزبور است . عمليات فوق تاثيری در عملکرد ساير کامپيوترهای موجود در شبکه نخواهد گذاشت .

  • کنترل مرکزی و عيب يابی . با توجه به اين مسئله که نقطه  مرکزی  مستقيما" به هر ايستگاه موجود در شبکه متصل است ، اشکالات و ايرادات در شبکه بسادگی تشخيص  و مهار خواهند گرديد.

  • روش های ساده دستيابی . هر اتصال در شبکه شامل يک نقطه مرکزی و يک گره جانبی است . در چنين حالتی دستيابی به محيط انتقال حهت ارسال و دريافت اطلاعات دارای الگوريتمی ساده خواهد بود.

معايب توپولوژی STAR

  • زياد بودن طول کابل . بدليل اتصال مستقيم هر گره به نقطه مرکزی ، مقدار زيادی کابل مصرف می شود. با توجه به اينکه هزينه کابل نسبت به تمام شبکه ، کم است ، تراکم در کانال کشی جهت کابل ها و مسائل مربوط به نصب و پشتيبنی آنها بطور قابل توجهی هزينه ها را افزايش خواهد داد.

  • مشکل بودن توسعه . اضافه نمودن يک گره جديد به شبکه مستلزم يک اتصال از نقطه مرکزی به گره جديد است . با اينکه در زمان کابل کشی پيش بينی های لازم جهت توسعه در نظر گرفته می شود ، ولی در برخی حالات نظير زمانيکه طول زيادی از کابل مورد نياز بوده و يا اتصال مجموعه ای از گره های غير قابل پيش بينی اوليه ، توسعه شبکه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

  • وابستگی به نقطه مرکزی . در صورتی که نقطه مرکزی ( هاب ) در شبکه با مشکل مواجه شود ، تمام شبکه غيرقابل استفاده خواهد بود.

توپولوژی RING 
در اين نوع توپولوژی تمام کامپيوترها بصورت يک حلقه به يکديگر مرتبط می گردند. تمام کامپيوترهای موجود در شبکه ( سرويس دهنده ، سرويس گيرنده ) به يک کابل که بصورت يک دايره بسته است ، متصل می گردند. در مدل فوق  هر گره به دو و فقط دو همسايه مجاور خود متصل است . اطلاعات از گره مجاور دريافت و به گره بعدی ارسال می شوند. بنابراين داده ها فقط در يک جهت حرکت کرده و از ايستگاهی به ايستگاه ديگر انتقال پيدا می کنند.

مزايای توپولوژی RING

  •  کم بودن طول کابل . طول کابلی که در اين مدل بکار گرفته می شود ، قابل مقايسه به توپولوژی BUS نبوده و طول کمی را در بردارد. ويژگی فوق باعث کاهش تعداد اتصالات ( کانکتور) در شبکه شده و ضريب اعتماد به شبکه را افزايش خواهد داد.

  • نياز به فضائی خاص جهت انشعابات در کابل کشی نخواهد بود.بدليل استفاده از يک کابل جهت اتصال هر گره به گره همسايه اش ، اختصاص محل هائی خاص به منظور کابل کشی ضرورتی نخواهد داشت .

  •  مناسب جهت فيبر نوری . استفاده از فيبر نوری باعث بالا رفتن نرخ سرعت انتقال اطلاعات در شبکه است.  چون در توپولوژی فوق ترافيک داده ها در يک جهت است ، می توان از فيبر نوری به منظور محيط انتقال استفاده کرد.در صورت تمايل می توان در هر بخش ازشبکه از يک نوع کابل به عنوان محيط انتقال استفاده کرد . مثلا" در محيط های ادرای از مدل های مسی و در محيط کارخانه از فيبر نوری استفاده کرد.

معايب توپولوژی RING

  •  اشکال در يک گره باعث اشکال در تمام شبکه می گردد. در صورت بروز اشکال در يک گره ، تمام شبکه با اشکال مواجه خواهد شد. و تا زمانيکه گره معيوب از شبکه خارج نگردد ، هيچگونه ترافيک اطلاعاتی را روی شبکه نمی توان داشت .

  •  اشکال زدائی مشکل است . بروز اشکال در يک گره می تواند روی تمام گرههای ديگر تاثير گذار باشد. به منظور عيب يابی می بايست چندين گره بررسی تا گره مورد نظر پيدا گردد.

  • تغيير در ساختار شبکه مشکل است . در زمان گسترش و يا اصلاح حوزه جغرافيائی تحت پوشش شبکه ، بدليل ماهيت حلقوی شبکه مسائلی بوجود خواهد آمد .

  • توپولوژی بر روی نوع دستيابی تاثير می گذارد. هر گره در شبکه دارای مسئوليت عبور دادن داده ای است که از گره مجاور دريافت داشته است . قبل از اينکه يک گره بتواند داده خود را ارسال نمايد ، می بايست به اين اطمينان برسد که محيط انتقال برای استفاده قابل دستيابی است .

تقسيم بندی بر اساس حوزه جغرافی تحت پوشش .
 شبکه های کامپيوتری با توجه به حوزه جغرافيائی تحت پوشش به سه گروه تقسيم می گردند :

  • شبکه های محلی ( کوچک ) LAN

  • شبکه های متوسط MAN

  • شبکه های گسترده WAN

شبکه های LAN . حوزه جغرافيائی که توسط اين نوع از شبکه ها پوشش داده می شود ، يک محيط کوچک نظير يک ساختمان اداری است . اين نوع از شبکه ها دارای ويژگی های زير می باشند :

  • توانائی ارسال اطلاعات با سرعت بالا

  • محدوديت فاصله

  • قابليت استفاده از محيط مخابراتی ارزان نظير خطوط تلفن به منظور ارسال اطلاعات

  • نرخ پايين خطاء در ارسال اطلاعات با توجه به محدود بودن فاصله

شبکه های MAN . حوزه جغرافيائی که توسط اين نوع شبکه ها پوشش داده می شود ، در حد و اندازه يک شهر و يا شهرستان است . ويژگی های اين نوع از شبکه ها بشرح زير است :

  • پيچيدگی بيشتر نسبت به شبکه های محلی

  • قابليت ارسال تصاوير  و صدا 

  • قابليت ايجاد ارتباط بين چندين شبکه

شبکه های WAN . حوزه جغرافيائی که توسط اين نوع شبکه ها پوشش داده می شود ، در حد و اندازه کشور و قاره است . ويژگی اين نوع شبکه ها بشرح زير است :

  • قابليت ارسال اطلاعات بين کشورها و قاره ها

  • قابليت ايجاد ارتباط بين شبکه های LAN

  • سرعت پايين ارسال اطلاعات نسبت به شبکه های LAN

  • نرخ خطای بالا با  توجه به گستردگی محدوده تحت پوشش

کابل در شبکه

در  شبکه های محلی از کابل به عنوان محيط انتقال و به منظور ارسال اطلاعات استفاده می گردد.ازچندين نوع کابل در شبکه های محلی استفاده می گردد.  در برخی موارد ممکن است در يک شبکه  صرفا" از يک نوع کابل استفاده و يا با توجه به شرايط موجود از چندين نوع کابل استفاده گردد. نوع کابل انتخاب شده برای يک شبکه به عوامل متفاوتی نظير : توپولوژی شبکه،  پروتکل و اندازه  شبکه بستگی خواهد داشت . آگاهی از خصايص و ويژگی های متفاوت هر يک از کابل ها و تاثير هر يک از آنها بر ساير ويژگی های شبکه،  به منظور طراحی و پياده سازی يک شبکه موفق بسيار لازم است .

کابل Unshielded Twisted pair )UTP) 
متداولترين نوع کابلی که در انتقال اطلاعات استفاده می گردد ، کابل های بهم تابيده می باشند. اين نوع کابل ها دارای دو رشته سيم به هم پيچيده بوده که هر دو نسبت زمين  دارای يک امپدانش يکسان می باشند. بدين ترتيب امکان تاثير پذيری اين نوع کابل ها از کابل های مجاور و يا ساير منابع خارجی کاهش خواهد يافت . کابل های بهم تابيده دارای دو مدل متفاوت : Shielded ( روکش دار ) و Unshielded ( بدون روکش ) می باشند. کابل UTP نسبت به کابل STP بمراتب متداول تر بوده و در اکثر شبکه های محلی استفاده می گردد.کيفيت کابل های UTP متغير بوده و از کابل های معمولی استفاده شده برای تلفن تا کابل های با سرعت بالا را شامل می گردد. کابل دارای چهار زوج  سيم بوده  و درون يک روکش قرار می گيرند.  هر زوج  با تعداد مشخصی پيچ تابانده شده ( در واحد اينچ ) تا تاثير پذيری آن از ساير زوج ها و ياساير دستگاههای الکتريکی  کاهش يابد.

 کابل های UTP دارای استانداردهای متعددی بوده که در گروههای (Categories) متفاوت  زير تقسيم شده اند:

 Type

کاربرد

Cat 1 فقط صوت ( کابل های تلفن )
Cat 2 داده  با سرعت 4 مگابيت در ثانيه
Cat 3 داده با سرعت 10 مگابيت در ثانيه
Cat 4 داده با سرعت 20 مگابيت در ثانيه
Cat 5 داده با سرعت 100 مگابيت در ثانيه

مزايای کابل های بهم تابيده :

  • سادگی و نصب آسان

  • انعطاف پذيری مناسب

  • دارای وزن کم بوده و براحتی بهم تابيده می گردند.

معايب کابل های بهم تابيده :

  • تضعيف فرکانس

  • بدون استفاده از تکرارکننده ها ، قادر به حمل سيگنال در مسافت های طولانی نمی باشند.

  • پايين بودن پهنای باند 

  • بدليل پذيرش پارازيت در محيط های الکتريکی سنگين بخدمت گرفته  نمی شوند.

کانکتور استاندارد برای کابل های UTP  ، از نوع  RJ-45 می باشد. کانکتور فوق شباهت زيادی به کانکتورهای تلفن (RJ-11) دارد. هر يک از پين های کانکتور فوق می بايست بدرستی پيکربندی  گردند. (RJ:Registered Jack)

 کابل کواکسيال 
يکی از مهمترين محيط های انتقال در مخابرات کابل کواکسيال و يا هم محور می باشد . اين نوع کابل ها از سال 1936 برای انتقال اخبار و اطلاعات در دنيار به کار گرفته شده اند. در اين نوع کابل ها، دو سيم تشکيل دهنده يک زوج ، از حالت متقارن خارج شده و هر زوج از يک سيم در مغز و يک لايه مسی بافته شده در اطراف آن تشکيل می گردد. در نوع ديگر کابل های کواکسيال ، به حای لايه مسی بافته شده ، از تيوپ مسی استوانه ای استفاده می شود. ماده ای پلاستيکی اين دو هادی را از يکديگر جدا می کند. ماده پلاستيکی ممکن است بصورت ديسکهای پلاستيکی يا شيشه ای در فواصل مختلف استفاده و مانع از تماس دو هادی با يکديگر شود و يا ممکن است دو هادی در تمام طول کابل بوسيله مواد پلاستيکی از يکديگر جدا گردند.

مزايای کابل های کواکسيال :

  • قابليت اعتماد بالا

  • ظرفيت بالای انتقال ، حداکثر پهنای باند 300 مگاهرتز

  • دوام و پايداری خوب

  • پايطن بودن مخارج نگهداری

  • قابل استفاده در سيستم های آنالوگ و ديجيتال

  • هزينه پائين در زمان توسعه

  • پهنای باند نسبتا" وسيع که مورد استفاده اکثر سرويس های مخابراتی از جمله تله کنفرانس صوتی و تصويری است .

معايب کابل های کواکسيال :

  • مخارج بالای نصب

  • نصب مشکل تر نسبت به کابل های بهم تابيده

  • محدوديت فاصله

  • نياز به استفاده از عناصر خاص برای انشعابات

از کانکتورهای BNC)Bayone -Neill - Concelman) بهمراه کابل های کواکسيال استفاده می گردد.  اغلب کارت های شبکه دارای کانکتورهای  لازم در اين خصوص می باشند.

فيبر  نوری 
يکی از جديدترين محيط های انتقال در شبکه های کامپيوتری ، فيبر نوری است . فيبر نوری از يک ميله استوانه ای که هسته ناميده می شود و جنس آن از سيليکات است تشکيل می گردد. شعاع استوانه بين دو تا سه ميکرون است . روی هسته ، استوانه ديگری ( از همان جنس هسته ) که غلاف ناميده می شود ، استقرار می يابد. ضريب شکست هسته را با M1 و ضريب شکست غلاف را با M2  نشان داده و همواره M1>M2 است . در اين نوع فيبرها ، نور در اثر انعکاسات کلی در فصل مشترک هسته و غلاف ، انتشار پيدا خواهد کرد. منابع نوری در اين نوع کابل ها ، ديود ليزری و يا ديودهای ساطع کننده نور می باشند.منابع فوق ، سيگنال های الکتريکی را به نور تبديل می نمايند.

مزايای فيبر نوری :

  • حجم و وزن کم

  • پهنای باند بالا

  • تلفات  سيگنال کم و در نتيجه فاصله تقويت کننده ها زياد می گردد.

  • فراوانی مواد تشکيل دهنده آنها

  • مصون بودن از اثرات القاهای الکترو معناطيسی مدارات ديگر

  • آتش زا نبودن آنها بدليل عدم وجود پالس الکتريکی در آنها

  • مصون بودن در مقابل عوامل جوی و رطوبت

  • سهولت در امر کابل کشی و نصب

  • استفاده در شبکه های  مخابراتی آنالوگ و ديجيتال

  • مصونيت در مقابل پارازيت

معايب فيبر نوری :

  • براحتی شکسته شده و می بايست دارای يک پوشش مناسب باشند. مسئله فوق با ظهور فيبر های تمام پلاستيکی و پلاستيکی / شيشه ای کاهش پيدا کرده است .

  • اتصال دو بخش از فيبر يا اتصال يک منبع نور به فيبر ، فرآيند دشواری است . در چنين حالتی می توان از فيبرهای ضخيم تر استفاده کرد اما اين مسئله باعث تلفات زياد و کم شدن پهنای باند می گردد.

  • از اتصالات T شکل در فيبر نوری نمی توان جهت گرفتن انشهاب استفاده نمود. در چنين حالتی فيبر می بايست بريده شده و يک Detector اضافه گردد. دستگاه فوفق می بايست قادر به دريافت و تکرار سيگنال را داشته باشد.

  • تقويت سيگنال نوری يکی از مشکلات اساسی در زمينه فيبر نوری است . برای تقويت سيگنال می بايست سيگنال های توری به سيگنال های الکتريکی تبديل ، تقويت و مجددا" به علائم نوری تبديل شوند.

کابل های استفاده شده در شبکه های اترنت

Specification Cable Type Maximum length
10BaseT Unshielded Twisted Pair 100 meters
10Base2 Thin Coaxial 185 meters
10Base5 Thick Coaxial 500 meters
10BaseF Fiber Optic 2000 meters
100BaseT Unshielded Twisted Pair 100 meters
100BaseTX Unshielded Twisted Pair 220 meters

 

siros ramezani بازدید : 23 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

شبکه عبارتست از مجموعه یا سیستم درون پیوندی(interconnected) انسانی یا فیزیکی که دسترسی به قابلیت یا توانایی خاصی را در محدوده ای از مکان و زمان فراهم می کند و در حالت مطلوب محدودیت مکانی و زمانی ندارد.

تعداد صفحات : 3

درباره ما
Profile Pic
اینترنت و شبکه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرت درمورد این وبلاگ چیه ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 21
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 21
  • بازدید سال : 88
  • بازدید کلی : 1,559
  • کدهای اختصاصی
    username :
    password :
    number mobile :
    message :